Vin och svartvita kort - Bourgogne


Från Paris åkte vi dryga 30 mil till Bourgogne (bilden). Planen var från början att stanna ganska länge där, men eftersom vi ville ner till rivieran blev det bara två nätter i Burgundernas rike. Så jag hoppas på att kunna komma dit någon mer gång.

 

 


Vi bodde i vindestriktet Cote D'or (betyder enligt franskaexpert Google - Gyllene sluttning) och i den lilla ”vinbyn” Meursault (bilden). Under den första kvällen åt vi resans hitintills godaste mat.

Jag åt ankbröst som var den möraste jag satt tänderna i någonsin. Katinka åt kyckling, och även hon var lika nöjd. Till det drack vi ett vin från staden Beaune. Jag kan inget om vin, men det var ganska sött och väldigt lättdrucket.

 


Dagen därpå besökte vi Beaune (bilden). Där gick vi på loppmarknad som stadens fotbollslag höll. Jag fyndade (?) en fotopärm fylld med fotografier från andra världskriget. Bilderna togs av en soldat – det var hans privata pärm som också innehöll vykort och satirbilder på tyskar.

 


Förutom Beaune hann vi med ett besök i det burgundiska slottet Rochepot  som byggdes på 1400-talet. Slottet var strategiskt placerat av Brugunderna för att de skulle kunna försvara den här delen av riket. På slottet bodde släktet Pot. Kanske känner ni igen Riddare Pot, en av de främsta under medeltiden, och det var här han bodde.



Av en slump kom vi lagom till en guidad tur som tog oss runt slottet. Dessvärre var den på franska... Som tur var fanns det ett häfte på engelska att läsa... :)
På bilden en kakeugn i ett av rummen. Sån skulle man (inte få plats med...) ha hemma!


--Förövrigt är jag lite småirriterad över att bilderna blir aningen oskarpa vid publicering.--


Kommentarer
Postat av: Berglund

Det kanske har å göra med att scriptet som gör dom mindre är dåligt skrivet på blogg.se? Testa att göra ett eget batchjobb som ändrar bildernas storlek med tex photoshop innan du laddar upp dom? :-)

2011-06-18 @ 14:45:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0