Rivieran....mmmmmmmm


Efter Bourgogne körde bilen ner oss till Rivieran. Det bidde motorväg hela vägen. Jag satte på cruise-control så jag behövde "nästan" inte göra något alls - å vipps var vi framme.


Vi hade bokat hotell i den lilla fiskebyn Cassis strax öster om Marsielle (tror det stavas så). Det var Katinka som hade läst om att staden var mysig, och hon slog huvudet på spiken. Som tur var gjorde det inte särskillt ont och vi trivdes som kött i vinsås. Vi hade flera idéer om utflykter på rivieran men vi valde att tare lugnt i Cassis de tre dagar vi var där. Därmed fick också bilen välbehövlig vila efter 400 mils semesterkörning.



Hamnen i Cassis var fylld med små fiskebåtar varvat med lyxigare segelfartyg. Tursiter uppblandat med ortsbor. Staden är inte särskillt stor men är perfekt för några dagars semester om man vill koppla av, bada och se sig om i naturen runt omkring.



Hotellet låg 500 meter från centrum. Det var bra. Tyvärr var vårat hotellrum (inte bilden) lika trång som hotellets minimala parkering. Jag tror rummet inklusive dusch var 10 kvadratmeter. Jag fick nästan klaustrofobi efter lika många minuter och bad om att få något större. Det hjälpsamma unga paret som drev hotellet bokade därför om oss till en lägenhet. En trevlig tvårummare med balkong (bilden)... :)



Men, vill man bo fint får man lida pin. Katinka har ju redan berättat om sina ramlar-bravader på sin blogg. Därför tänkte jag berätta om min lilla olycka. Trappsteget var halt och mina skor sandiga - detta i samband med att jag skalade en banan samtidigt som jag gick nerför trappan var ingen bra kombination.


På plats nere i hamnen första kvällen tog jag det här kortet. Klippan til vänster, som är uypplyst under solnedgången, heter Cap Canaille. Det är europas näst högsta havsklippa med sina 399 meter över medlehavet. Om ni känner igen den så kan det bero på att Winston Churchill, som hade hus utanför Cassis, ofta målade av det hela.


Den andra dagen använde vi till att kolla i butiker och utforska den gamla stadens kvarter.


Att smygfota boulespelare var det framför allt Katinka som gjorde, men tillslut kunde inte heller jag låta bli... I Cassis spelades det boule i den lilla stadsparken. En kväll var Marsielles lag på besök för en träningsrunda.


Under dag tre åkte vi ut på en båt-tur som tog oss längs med Les Calanques. En "Calanque" kan ses som "en medelhavsk fjord" - enligt wikipedia. Fjordarna är i detta fall omringade av höga kalkstensklippor, som ni ser på bilden. Här bor det en hel del udda arter av olika smådjur och fåglar (ej bilden nedan :p ), och vikarna är perfekta att lägga till med båt i eftersom det ofta är vindstilla.


Vad är det här för fågel mån tro? En Havstrut. Den följde med oss längst med båtturen och stod alldeles för grant på en klippa för att jag skulle kunna låta bli ett foto.



En sådan balkong vore gött att ha - belägen högst upp på ett hus i centrala Cassis med havsutsikt.



Våra polare. Under två kvällar åt vi på en restaurang där servitörerna var utöver det vanliga, som ni ser på bilden. De hade en ganska ironisk humor sinsemellan som jag och Katinka sedan utsatte dem själva för, vilket uppskattades. Dessutom såg de alltid till att jag fick mat som inte innehöll mjölkprodukter ("let me fix that, no problem") vilket inte alltid är lätt utanför norden.



Fulllmåne över hamnen. Som ni ser längst ner i högra hörnet var det en annan turist som snodde min unika idé att ta ett kort på vyn.
I vilket fall som helst så kanske ni kan urskilja en borg precis under månen. Chateau De Cassis är namnet. Det byggdes 1381 men är numera ett femstjärnigt hotell.


Efter tre nätter och nästan tre hela dagar i Cassis började resan norrut igen...
På återseende!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0