Idag har det snöat!

Som tur var har det inte snöat just här, i alla fall inte vad jag vet. Har inte sett ett moln på hela dagen :)

Mitt nattsurfande i lobbyn har givit resultat! Jag har blivit Polare med Jean. En spansk man som kan finska och estniska.
Kul prick som också har bott i Boden.
När han slutade i morse kl 09 så bjöd han mig och Berglund på resa i sin bil till storstaden Palma här på ön. En taxiresa hade gått på 700 kronor.
Dessutom fick vi en guidad visning av honom i fyra timmar runt om i gamla stan! Helskön prick som verkade gå på koffein. Han blev ju aldrig trött, trotts att han varit uppe i 24h.

Med andra ord har vi alltså varit i Palma idag. Fin stad. Ungefär 300 000 invånare, den gamla stan har 1000-åriga anor. det fanns muslimska byggnader sedan Morernas tid i Spanien, och flera Katedraler såklart, samt en massa andra fina hus.

Vi åkte buss tillbaka till Cala d'Or å var här vid 20.00. Sen gick vi ut. Det blev först en bar för att kolla in fotboll. Sedan drog vi till en pub där vi lirade kort.
Johan vann. Dock vann jag arihockey, så jag leder forttarande Mallorca Championship, nu 4-3.

JeanåJohan
Jean (vår "guide"). Obeservera Berglunds morgonfrilla. Jean var btw
road över att Johan å han hade samma namn...


Katedralen i Palma
Katedralen Le Seo, byggd år 1200, var så stor att jag inte fick med hela
på bild hur jag än gjorde. Har egentligen ett bättre kort, men den sparar
jag till att ha på väggen. :)
Den ena valvporten är 15 m hög och mittskeppet är 44 m högt och hålls upp av
14 pelare. Det östra runda rosettfönstret är 13,3 m i diameter och består av
1236 olika färgade glasrutor


Fint hus i palma
Det fanns fina hus i Palma, vissa små, andra större. Här ett "insprängt".


Morernas borg
Palacio Real Almudaina. Detta palatset grundades alltså av muslimska
morer. Den står bredvid Katedralen men palatset är byggt långt
tidigare.


Det hänger en tomte från fönstret i palma
Tomterock! Ja varför inte ha garberoben utanför fönstret. Synd bara
att alla ser att det är pappa som är tomten. Eller så bor han i Palma,
inte i Lappland. Fast tomteland ligger ju i Orsa, Dalarna... :S
Har han inte en stuga på nordpolen också?


Musikant
En gatumusikant fick fart på torget. Riktigt skön kille som lirade bra.
Dessutom fick jag tillfällighet att leka med kameran från middagsbordet!

Får man hälsa också?
I så fall vill jag hälsa till alla där hemma.
Palma, Spanien, sol och värme. Men inget är bättre än Södertälje.

//David

Kommentarer
Postat av: Katinka

Inte sett nå snö ännu! Yes! =D Blött och blåsigt ute däremot. Njut av värmen pojkar!

2010-10-20 @ 13:03:18
URL: http://tinkalinka.blogg.se/
Postat av: @nn@

vilka fina bilder. Det va tur ni träffa den där Jean, skoj träffa lite nytt sådär på en resa :).



Snön har inte kommit fattar itne varför alla pratar om det BLÖTTSNÖ dvs REGN men det blåser ute å e otroligt kallt kanske bara 1+.



Kram

2010-10-20 @ 17:54:04
Postat av: Räkan

Du david.. den där bilden på inklämda huset, hoppas det inte låg brevid katedralen i Palma....

2011-01-16 @ 10:20:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0